De langste dag. - Reisverslag uit Steinfurt, Duitsland van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu De langste dag. - Reisverslag uit Steinfurt, Duitsland van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu

De langste dag.

Door: Maria Marij.

Blijf op de hoogte en volg Maria en Marij

21 Juni 2016 | Duitsland, Steinfurt

Niet de langste dag voor ons maar wel van dit jaar, het is bijna half elf en wij liggen op een lekker bedje in Loenen bij een vriendelijk echtpaar van vrienden op de fiets. We hebben zojuist een lekker biertje gedronken met de huisbaas, zijn vrouw is een avondje kaarten. Hij vertelt ook graag te kaarten en speelt vaak het spel Solo, wat met 6 mensen gespeeld wordt en zoals hij het uitlegt, wel veel van Rikken weg heeft maar dan met 5 kaarten in de hand.
Vanochtend maakte Maria mij rond half negen wakker, het was toch echt tijd om op te staan want we werden aan het ontbijt verwacht. De vrouw des huizes kwam niet veel later thuis van haar uurtje zwemmen en riep ons al dat we konden komen. Ze had voor zichzelf een ontbijtje in de keuken klaar staan maar op verzoek van ons kwam ze in de huiskamer zitten waar voor ons gedekt was. Dit is toch net zo gezellig. Na een lekker ontbijtje en over van alles gepraat te hebben wilde ze graag haar tuin aan ons laten zien, wat een verzameling van spullen, zeg, niet te geloven dat iemand zoveel kan verzamelen, wij hebben ons erover verbaasd. We zeggen wel eens al je heel lang praat met mensen ben je op een gegeven moment familie en zo was het vanochtend ook weer, Ali zoals de mevr. heet, bleek Ome Bert uit Groesbeek te kennen, hier hadden zij en haar man een aantal keren op de camping gestaan in Groesbeek. Wat een toeval weer.
Rond tien uur zaten we op de fiets, ons doel; via Deventer naar Loenen waar we tussen vier en half vijf werden verwacht bij familie Klomp, broer Antoon en schoonzus Betsie van Diny, een vriendin en oud collega van Marij. Gisteren hadden we met Betsie gebeld en we werden uitgenodigd op het eten en hier maakte wij graag gebruik van, gezelig weer eens eten aan een volle keukentafel.
De tocht naar Deventer is 50 km, we fietsen door mooie argrarische gebieden, prachtige dorpen en buurtschappen. Het weer is goed. Rond half twee zijn we in Deventer, een prachtige plaats, we mogen onze spullen bij het plaatselijke vvv kantoor stallen en de accu's opladen. We zoken een mooi terras en drinken koffie en eten wat waarna we het stadje gaan verkennen, dik de moeite waard. Een paar uur later en een dikke regelbui later vertrekken we richting Loenen, omdat het water in de rivier de Ijssel zo hoog staat zijn er delen van de wegen afgezet en nemen we een route via Twello. Onderweg blijft het wat miezeren. Wat later als gepland komen we bij Fam. Klomp aan. We worden enthousiast ontvangen door Betsie en haar zoon Jaco en zitten al snel gezellig te kletsen aan de grote keukentafel, even later schuift de broer van Betsie aan, dochter Dorien en ook Antoon schuiven aan om mee te eten, het is een gezellige drukte. Betsie heeft een grote pan chili-con-carne gemaakt, het is heerlijk. Wat een verwennerij.
Ik vind het heel bijzonder om te zien waar Diny haar jeugd doorgebracht heeft, en dat ik mij een voorstelling kan maken van de plaats waar Diny altijd met zoveel liefde over verteld.
Rond acht uur nemen we afscheid van elkaar en ook van Antoon die alweer druk in de stal bezig is.
Het heeft in de tijd dat we bij Fam. Klomp waren, flink geregend, als we weggaan is het nog niet helemaal droog dus de regenkleding gaat toch weer even aan al hoeven we maar een kleine 5 kilometer te fietsen.
We worden in Klarenbeek ontvangen door een aardige meneer die ons wegwijs maakt in ons verblijf van de komende nacht.
De bedden liggen heerlijk hard, we gaan lekker slapen, welterusten.

• 21 Juni 2016 - 23:25

Fransien:

Dag lieve zussen,

Succes met het laatste stuk naar huis

• 22 Juni 2016 - 00:06

Betsie Klomp:

wij hebben het ook erg gezellig gevonden en wensen jullie nog een goede terug reis en geniet vooral van alle mooie dingen onderweg krijg je zomaar gratis als je het wil zien groetjes en wie weet tot ziens
    betsie en toon klomp

• 22 Juni 2016 - 08:16

Diny:

Hallo, tja, een langste dag heeft vanzelfsprekend een kortste nacht. Hopelijk in jullie beleving niet, anders wordt het een zware etappe vandaag. Het wordt een warme dag dus drink goed!! Vanaf Klarenbeek nu zuidelijk "op huus ân" Doen jullie het rustig aan of willen jullie vanavond al in het eigen bed liggen? Een mooi stukje over Loenen en fam. geschreven Marij. Een hele fijne fietsdag, geniet van de Veluwe en wie weet tot straks "het laatste en afsluitende" verhaal. gr. Diny

• 22 Juni 2016 - 18:23

Miep:

Haaa. Wat leuk dat jullie bij toon en Betsie waren. Geweldig wat jullie allemaal doen.
    Lekker aan schuiven zo. En gezellig natuurlijk.
    Groetjes en nog even en jullie zijn al weer thuis.
    Geniet ze nog!!

• 22 Juni 2016 - 18:24