Zondag, rustdag. - Reisverslag uit Horstmar, Duitsland van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu Zondag, rustdag. - Reisverslag uit Horstmar, Duitsland van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu

Zondag, rustdag.

Blijf op de hoogte en volg Maria en Marij

19 Juni 2016 | Duitsland, Horstmar

Door de hectische dag van gisteren was het moeilijk om in slaap te komen althans voor mij (Marij) Maria wilde nog wat lezen maar was al na 2 bladzijdes vertrokken, naar dromenland.
We werden laat wakker voor onze doen 8.30 uur, eerst maar even ontbijten, de ontbijtzaal zat gezellig vol, een jong echtpaar met kinderen en een tafel vol met mannen, met de fiets. Het valt ons op dat we veel groepen mannen zien die met elkaar aan het fietsen zijn, dat doen die Duitse mannen goed, vinden wij.
Na een lekker ontbijt, pakken we onze spullen en vertrekken rond 10 uur. We gaan naar Munster waar we de stad willen gaan bekijken. Als we zo'n minuut of 10 onderweg zijn begint het te miezeren, net niet genoeg om te schuilen wel zoveel om lekker nat van te worden, dus uiteindelijk toch maar de regenkleding aan gedaan. We fietsen een heel stuk door de bossen waar we gisteravond ook gefietst hebben en wat een erge mooie route is, wel wat modderig en daardoor glad, maar als we maar door blijven trappen komt het goed. Dit roepen we dan ook vaak naar elkaar als er weer een slecht stuk bospad voor ons ligt; doortrappen, blijven doortrappen, ja goed zo, nog even doortrappen!!!
In Munster aangekomen zien we dat het bezoeken van deze stad zeker de moeite waard is, met mooie kerken en de dom. Er zou een plaats zijn waar we de fietsen zouden kunnen stallen maar deze kregen we in eerste instantie niet gevonden, we ontdekte dat er een promenade om de stad loopt van 4,5 km, deze besluiten we te gaan fietsen en hier hebben we geen spijt van, zo ontzettend mooi. We komen o.a. langs een groot kasteel en nemen een kijkje in de botanische tuin die erachter aangelegd is, erg mooi met veel bijzondere planten. Nadat we de promenade rond zijn gefietst vragen we nogmaals naar de fietsgarage en deze keer lukt het ons deze te vinden, hier kunnen we de fiets + bagage achterlaten en zelfs de accu opladen in een af te sluiten kluisje waar we ook onze waardevolle spullen in achterlaten. Te voet ziet de stad er weer heel anders uit, het is gelukkig ook droog geworden in de loop van de ochtend en de sfeer is zo ontspannen, naar ons idee ook omdat de winkels dicht zijn, hierdoor hebben wij ook meer rust, we blijven tenslotte vrouwen.
We bekijken de mooie gebouwen en bezoeken een kerk waar we een kaarsje aansteken bij de H. Anthonius.
Rond 15 uur eten we nog wat bij een heel mooi Italiaans restaurant waar we in de ochtend koffie hadden gedronken en waar de ober bij het afrekenen vraagt of we vanavond weer terug kwamen, ja, jammer dat we verder moeten want het is de moeite waard, echt een schitterende zaak met heerlijke gerechten.
Nadat we de fietsen uit de stalling gehaald hebben wat ons maar liefst 0,30 euro per fiets kostte, zijn we richting Horstmar vertrokken. Onze tocht wisselt zich af met fietsen langs een autoweg tot weer schitterende bospaden en landweggetjes waar we door moeten blijven trappen om niet in de modder te blijven steken. Aan onze fietsen is niet meer te zien dat de een zaterdagmiddag poetsbeurt hebben gehad. Het gebied is hier erg heuvelachtig en dit maakt dat we kunnen genieten van schitterende vergezichten wat genieten we weer van al dit moois. We sturen zeker weer wat foto's mee.
Rond 20 uur komen we aan bij ons hotel, we gaan ons douchen en eten voor de zoveelste keer asperges, spargel op z'n Duits.
In Markelo, Papenburg, hier waren ze tot nu toe het lekkerst, Oldenburg, Bredstedt, in Neuenkirchen, Maria in Munster, en vanavond in Horstmar.
We spreken een slaapplaats voor morgen af en gaan moe en voldaan naar ons bedje.

• 20 Juni 2016 - 01:33

Christa:

Hee hallo lieve zussen.
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en jullie te volgen met het grote fietsavontuur.
    Vol belangstelling wacht ik elke dag op jullie verhalen. Heel bijzonder en op de foto's te zien doet het jullie goed zo met z'n tweetjes.
    Geniet er lekker van en breng wat zo'n mee naar Nederland.
    Doei, Christa

• 20 Juni 2016 - 09:13

Miep:

Hallo Marij en Maria
    Het blijft leuk om te lezen. Jullie avontuur. Ik zie op de foto een ontspannen Marij. Mooi om te zien. Deze reis doet jullie goed..
    Nog veel plezier op de terugreis!!xx

• 20 Juni 2016 - 10:23

Nellie :

Lieve Marij en Maria,

Wat geweldig om te mogen "meereizen" met jullie! Dank je wel voor dit cadeautje iedere dag!
    Jullie beschrijven de etappes zo beeldend dat wij achterblijvers bijna "live" erbij zijn........
    Wat is het mooi om te lezen en te zien wat deze tocht jullie brengt, de ontspannen gezichten spreken voor zich, wat fijn!
    Langzaamaan komen jullie weer deze kant op richting thuis, maar voor nu is het nog veel fietsen, genieten en beleven, maak er nog iets moois van, dat is jullie wel toevertrouwd!
    Nog heel veel fijne momenten/belevenissen toegewenst, liefs Nellie.

• 20 Juni 2016 - 21:13

Mama Lea:

Hallo Maria en Marij

Wat een belevenis ! wat zou ik graag jong willen zijn ! Iedere dag meekijken met twee stoere dochters nodigt toch om ook eens zo`n trip te maken.Verrassend wat jullie allemaal tegenkomen en creatief als jullie zijn zegt de foto met de fohn alles over de sfeer tijdens jullie avontuur ,een prachtig plaatje voor een vakantiegids ! Wij hebben heerlijk gefeest bij Laurens .Tamara was van top tot teen verrast door dit onverwachte tuinfeest met alles erop en er aan het complot had overal aan gedacht,klasse.
    We zijn benieuwd wat jullie vandaag weer meemaakten.Wij zetten onze schoenen straks ook op het toilet hier valt het ook met bakken. morgen beter .Hopelijk voor jullie ook de zon ! Lieve Maria en Marij voor jullie een goeie nacht met schone lakens ! en geef je fiets van tijd een knuffel ,ze doen het toch maar! Goeie reis en tot gauw,mama Lea.De frisse snoeten van jullie zeggen genoeg , leuk !