Vijf dagen later. - Reisverslag uit Nørre Løgum, Denemarken van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu Vijf dagen later. - Reisverslag uit Nørre Løgum, Denemarken van Maria en Marij Jans - WaarBenJij.nu

Vijf dagen later.

Door: Maria en Marij.

Blijf op de hoogte en volg Maria en Marij

15 Juni 2016 | Denemarken, Nørre Løgum

Woensdag 15 juni, 18.30.
De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen, een korte terugblik; vrijdagavond zijn we samen met Frans en Betty en hun zoon Pieter naar het eiland Romo gereden om vis te gaan eten, het was werkelijk een lust voor het oog, het visbuffet, heerlijk. Na het eten zijn we bij Pieter in Skaerbaek een kopje koffie gaan drinken en hij heeft ons het kaartspel 'shithand' geleerd, we hadden onze handen er flink aan vol zo laat op de avond nog al die regeltjes te moeten onthouden, we zijn de jongste tenslotte ook niet meer. Uiteindelijk lukte het toch nog vrij aardig, leuk spel. Omdat onze schoonzus Betty de volgende dag al vroeg moest werken 7 uur, zijn wij en Frans gaan fietsen, eerst hebben we Daisy de hond uitgelaten lekker 3 kwartier in hun mooie nieuwe omgeving gewandeld, daarna een mooie route opgezocht met behulp van de tom tom. Via Logum-kloster waar een old-timer-show en braderie was waar wij even aangegaan zijn, koffie gedronken, wat lekkers van de streek genuttigd en waar we onze Frans de werking van een pinautomaat duidelijk gemaakt hebben, wat een wereldburger!!
Vanuit Logum-kloster verder, het was mooi weer, wel wat wind, af en toe reden we beschut achter een houtwal, en omdat het toch ook tijd werd voor een middagdut, de fietsen gestald langs een rustig weggetje en heerlijk met zijn drieën in het gras naast elkaar op een grote sjaal. Na 3 kwartier werden we bezweet wakker, ons kennende hebben we ook nog flink liggen snurken. Frans wist een mooie route door het bos, we hadden afgesproken om Betty om 15 uur op te halen bij haar werk en het was ondertussen al behoorlijk laat geworden. We hebben nog een mooie kerk bezichtigd, aardbeien ( jordberen) gekocht, Betty opgehaald en zijn naar huis gefietst waar we een boterham hebben gegeten, want s'avonds om half 7 was er een buurtfeest waar ook wij mee naar toe zouden gaan. Voor het feest moest er nog wel even Jackeroo of zoals het ook wel,genoemd wordt Keezen gespeeld worden. We waren zo fanatiek bezig dat we ons moesten haasten om op tijd bij het jaren zeventig feestje te zijn, ons verkleden daar hadden we geen tijd meer voor, achteraf wel jammer want we vielen wel uit de toon. Iedereen was zo mooi uitgedost van jong tot oud, zie de foto's. Het feest was bij een van de buurtbewoners op de stal, iedereen moest volgens Deens gebruik, zelf de drank en borden, glazen en bestek meebrengen, voor het eten werd gezorgd, en hoe!!! Er was een buffet, met verschillende soorten vlees, salades en rijst, aansluitend een toetjesbuffet en aan het einde van de avond een gebakbuffet wat allemaal door de bewoners zelf gemaakt was, het was smullen.
Tussen het ijs en gebak werd er een soort levend mens-erger-je niet spel gespeeld waarbij gekke opdrachten uitgevoerd moesten worden. De teams bestonden uit 6 personen, Frans en Marij zaten in een team met nog een Hollandse man, en de Duitse Udo met gitaar, die helemaal niet kon spelen laat staan zingen, het was een mooi gezelschap, we hebben veel plezier gehad en hopen dat we volgend jaar weer terug mogen komen. Een beetje in de olie zijn we rond middernacht naar huis gefietst, het valt ons op dat het nog steeds niet echt donker is.
De volgende ochtend komen Anne, dochter van Frans en Betty, met haar vriend en dochtertje Lotte mee ontbijten en om 10 uur vertrekken we met z'n vieren, Frans,Betty en wij naar Nederland om morgen onze laatste tante van ons Pap zijn kant mee te gaan begraven. Rond 18.30 zijn we in Schaijk waar ze lekker voor ons gekookt hebben. We gaan nog een kort bezoek brengen en afscheid nemen van Tante Hanneke en zoeken daarna ons bed op.
Maandagochtend zorgen we dat we voor de uitvaart alles zo geregeld hebben dat we in de middag rond 14 uur weer terug kunnen rijden naar Denemarken.